Sanningen om invandrare

Jag har suttit och bläddrat igenom lite av mina arbeten som jag gjort under åren, och jag hittade denna text som jag för ett par år sen skickade in till en webbtidning (minns inte vilken nu) och den blev publicerad. Den är faktiskt ganska bra om jag får säga vad jag tycker :)

En del grupper människor i Sverige frukar för att invandrarna ska ta deras jobb. Och förvisso, många invandrare är företagssamma människor, men problemet med att de tar "svenskarnas" jobb är inte så stort som man tror. I själva verket är det tur att Sverige har invandrare. För det här landet skulle utarmats utan dom. Varje år flyttar 30 000 svenskar utomlands. Antal döda medborgare per år överstirger antalet födda. Alltså: befolkningen minskar.

Sverige är ett lustigt land. Vi har har t.ex den största andelen akademiskt utbildade städare i världen. De flesta av de är inte födda i Sverige. Alla skulle de kunna göra något annat jobb mycket bättre. Och det finns ett behov av alla de på den svenska arbetsmarknaden, egentligen. Det är bara det att ja, det blir ju konstigt att man anställer en Mohammed på ett företag mitt bland alla Svenssons, tycker man.
Så därför anställs nästan inga Mohammed till högre yrken i Sverige och det där är ju lite konstigt. För de flesta av de vuxna invandrare som kommer hit är i stort sätt färdigutbildade och redo att börja jobba direkt. Utbildning och uppväxt (sådant som normalt kostar samhället en massa pengar) är redan betalt i något annat land. Sverige behöver inte betala för detta utan bara tacka och ta emot. Men det gör man inte.

Istället talar man om hur man ska bli av med invandrarna. "Släng ut turkarna!" Kul. Då stänger ni hälften av Sveriges pizzerior. Om vi lyckas tackla den förlusten kommer nästa bakslag: Våra offentliga lokaler börjar skita igen. För vem ska städa de nu? Inga svenskar vill ha dom jobben. Det är verkligen konstigt. Invandrarna uträttar alla skitjobb som svenskarna själva inte vill göra. Och man talar om hur man ska bli av med dom...
Och invandrarna kostar förresten inte det svenska samhället ett öre. De är färdigutbildade och arbetsföra. En invandrare är av ren vinstaffär. Kanske, ganska troligt, återvänder han/hon också till sitt hemland när han/hon blivit gammal eller när situationen därhemma lugnat ner sig och då har invandraren följaktligen inte gjort annat än tillfört Sverige pengar genom att jobba och betala skatt. Egentligen borde Sverige betala för de invandrare som kommer till Sverige.

Det är inte lätt att bli placerad i en lägenhet mitt bland främlingar i ett främmande land där dessutom en massa aggressiva hatmaskiner med rakade huvuden driver på gatorna.

Invandringsfrågan handlar egentligen inte om vare sig pengar eller ras. Det handlar om mänsklighet. Och är vi inte beredda att visa den grundläggande medmänskligheten mot andra människor så är vi inte människor själva.

Kommentarer
Postat av: Azra

SVidja mi se ovaj tekst! Tu perspektivu sto imas vise treba da se vidi u novinama jer u pre velikim kolicinama svedski poslodavci samo preskoce cv cim vide strano ime ili cuje da osoba akcenat strani.



Iz mostara sam inace:) a ti?

2009-05-18 @ 20:11:08
URL: http://ferenda.blogg.se/
Postat av: Ida

Det är en bra text, dock glömmer man hur mycket Sverige och det svenska folket gjort för oss invandrare, för våra föräldrar som kom hit utan ett öre i fickan...Det finns trångsynta och idiotiska människor överallt, och visst har vi både segregation- och diskriminationsproblem i Sverige men vi får inte glömma allt som är bra! Sverige är mer utvecklat och jämställt i dessa frågor än de flesta andra.



Däremot håller jag med Azra om att de problem som fortfarande finns måste belysas ännu mer. Och det är sant att invandrare utgör alla skitjobb som svenskarna inte vill göra, bas bi voljela vidjeti vad de skulle ta sig till om alla invandrare försvann.....



Bra att du tog upp detta Adisa!

2009-05-18 @ 20:43:46
URL: http://starlys.blogg.se/
Postat av: Anonym

skit bra skrivet

2009-05-18 @ 21:34:00
Postat av: Semir

Angående mest andel städare som är akademiker:



Izvini ali ja mislim da ima mogucnost za svakoga ko hoce da se nauci jezik i opet nabavi legitimaciju.. U mene su obadvoje roditelja visokoobrazovani i cak s djecom uspjeli obnoviti legitimacije.. I evo i dan danas su zivi.. Mora covjek uporan biti.. Kad bi se samo legitimacija prenosila, to bi spustilo svedske standarde koji su medju najvisocim u svijetu..



Sto se tice tvoje argumentacije da su Svedi na neki nacin ne vole invandrare ovo ono.. Za mene su Svedi jedni od najpametniji naroda na svijetu sto su nas haman docekali otvorenih ruka.. Pa gdje na svjetu bi nas ovakvo docekali?? I ja sam Bosnjak ali nikada u zivotu nisam dozivio taj rasizam o kojom ti pricas.. Cak sam odrasto u malom mjestu gdje je sve to strano..



2009-05-18 @ 21:38:16
Postat av: Adisa

Semir: Jeste, treba covjek biti uporan da bi postigao nesto u zivotu, nije nista servirano. Ali isto tako ima ljudi koji se trude i nazalost nedobiju nista unazad. Kao npr moja mama rahmetli, u Bosni je radila kao sudija, i cijeli zivot se borila da postigne ono sto je htjela i nastavila se boriti u Svedskoj, ali uzalud. Cak su joj jednom prilikom otvoreno rekli da ne primaju strance tu gdje je posao trazila ali da traze cistacicu! E to je taj rasizam sto ti govoris da nikad nisi dozivio, i drago mi je da nisi, jer nazalost mnogi od nas jesmo.



Naravno, svaka cast Svedskoj sto nas je primila otvorenih ruku, kao sto kazes, nigdje nas nebi tako primili i stim se slazem, to ne treba zaboraviti. Ali ovo sto sam pisala je samo kakva je situacija danas mnogim strancima.

2009-05-18 @ 22:08:44
URL: http://adisa.blogg.se/
Postat av: elena.

Väldigt bra skrivet !

2009-05-18 @ 22:25:07
URL: http://lenciki.blogg.se/
Postat av: Anonym

adisa jag håller verkligen med dig här.både i inlegget och kommentarerna självklart ska man vara tacksam för allt sverige gjort för oss,men samtidigt e situationen idag precis så som du beskriver den.

2009-05-18 @ 22:36:11
Postat av: Semir

Adisa sto se tice tvoje majke rahmetli, takve dileme mnogi pravnici sirom svijeta dozivljavaju.. Tesko je uvaziti svoju prano diplomu u nekoj drugoj zemlji..(Radi toga ja ne citam pravo)..I sto se tice rasizma, cak po Bosni nemogu jedne druge.. bosanac nevoli Hercegovca, gradjanin seljaka itd..



Ali ok sve to.. Mene malo pogodi eftersom hela ditt inlägg är starkt subjektivt uppsatt.. Ono att det lönar sig att ha invandrare osv.. Ono mycket av detta hör hemma i teorin och ej i det verkliga livet.. Ta bara statisitiskt sett hur många kvinnor jobbar från enkskilda länder( Alltså hemmafruar).. Varför invandrare är överrepresenterade i Sveriges fängelser?? Du får det låta som om allt är Sveriges fel.. (Detta är inget påhopp)

2009-05-18 @ 22:41:04
Postat av: Adisa

Semir: nejdå ser det absolut inget som ett påhopp, bara roligt att man har olika åsikter :)



Nejdå, allt är inte sveriges fel, långt ifrån. mycket handlar om den enskilda individen. jag menar, sitter man hemma och rullar på tummarna och inte tar tag i sitt liv - ja då får man skylla sig själv. Det är bara synd att alla dessa invandrare som faktiskt har något att tillföra det svenska samhället och som faktiskt gör allt för att uppnå sina mål och som är kvalificerade för alla jobb dom söker får avslag för att de har fel efternamn. DÄR gör sverige fel.





När det gäller invandrare som är överrepresenterade i sveriges fängelser, mycket av det tror jag är för att invandrarna tillhör också oftare underklassen. Och sedan urminnes tider är det underklassen som begår flest brott. Men svenskar som lever i Sverige under samma förhållanden som invandrare har precis lika allvarliga problem!

Siffrorna för den delen behöver inte ens betyda att invandrare faktiskt begår fler brott än andra svenskar, utan att de diskrimineras i rättssystemet: de anmäls, upptäcks och misstänks oftare. De utreds noggrannare, häktas oftare och längre, fälls oftare och döms hårdare samt behandlas sämre inom kriminalvården.

2009-05-18 @ 23:12:32
URL: http://adisa.blogg.se/
Postat av: Semir

Jag tror i det stora hela håller nog vi med varandra.. Och att invandrare är överrepresenterade i fängelser är en helt annan diskussion i sig..



Däremot vill jag belysa ett annat problem.. Tänk i en värld att alla akademiker som kommer till Sverige och verkligen lyckas.. Men är det ngn som tänker på deras hemländer? Vem i guds namn kan ersätta all kompetens som försvinner.. När jag tänker på Bosnien i mitt fall, och all kompetens som har försvunnit.. Pa naravno da je zemlja dömd till att misslyckas.. Nonstop statistika pokazuje kako je sve manje stanonistva.. Mene boli dusa da takvi kao ja, ti i ostali sto imamo sposonost bas da uradimo nesto, bas neradimo nista za nasu Bosnu.. Nonstop vidim omladino sto okrece glavu od Bosne..:S.. Jel treba tako da bude da neke elitisticne drzave isto kao spuzva uzme svu sposobnost iz malo manje sretnih zemalja?=(

2009-05-18 @ 23:36:23
Postat av: Adisa

det har jag också tänkt på...det är riktigt tragiskt. Som du säger, vem ska ersätta all kompetens som försvinner? Ali isto tako ljudi sami biraju da napuste Bosnu, u nadi da dobiju bolji zivot..mi smo prvi to uradili. ali kao sto svi znamo, u Bosni posla nema. Ja mislim da ako bi se situacija popravila sta se tice posla dole, mnogi bi se vratili, ja prva! :)

2009-05-18 @ 23:51:43
URL: http://adisa.blogg.se/
Postat av: Adna

Disoooo, begåvade söta flicka upravu si. pusssssss

2009-05-18 @ 23:57:05
Postat av: Semir

Ja men jag är en av de som tänker så.. Sta cu ja dole, nema posla itd.. Ali u poslednje vrijeme.. Ono poceo sam razmisljati ne sta moze Bosne za mene uciniti.. Nego sta mogu JA za Bosnu uciniti.. Sada je glavni cilj naci nesto sto bi bilo dobro i za mene i za Bosnu.. kontas.. Ono man lär sig lite entreprenörskapsanda här i Sverige och tillämpar den där nere.. Man kan hitta en miljon brister som kan åtgärdas med väldigt enkla medel.. Ända från mikro till makro nivå.. oj.. Jag har tagit över bloggen.. :S.. (Har skrivit 35 inlägg idag så jag är helt slut, ursäkta alla grammatikfel).. Pozz!

2009-05-19 @ 00:55:15
Postat av: Adisa

Semir: hehe ingen fara vettu. Jag säger bara som Obama: YES WE CAN! :) haha

2009-05-19 @ 09:40:26
URL: http://adisa.blogg.se/
Postat av: syrran

hahaha ni två, du o semir, e helt otroliga...att ni pallade diskutera allt detta kl ett inatt!!hahaha sick..

anyway, väldigt bra inlägg och ni båda har en point där, men i grund o botten hävdar ni samma sak fast på olika sätt:)

bra skrivet!

2009-05-19 @ 09:48:17
Postat av: S.

Samo naprijed !!

2009-05-19 @ 11:37:05
URL: http://adihanes.blogg.se/
Postat av: nida

Svaka cast za ovo!

Hmm, sjetila se sad da imam negdje nesto "slicno" napisano iz srednje, tj ko ono invandrare i sverige i tako.. Borde pubba det också :P



Självklart, alla svenskar är inte likadana, men jag behöver egentligen inte vara tacksam svenskarna utan Gud för att tex min familj har uppnått det så bra här. Jag menar okej all ära till dom svenskarna som ställt upp und zu weiter men varför ska jag tacka någon annan än Gud att vi har allt vi behöver idag, att mina föräldrar har bra jobb med sina höga utbildningar som de tog med sig från Bosnien etc? Hatar det snacket "var tacksam mot svenskarna" - varför det? Förutom några enskilda individer, vad har svenskarna gjort mot mig? Mina föräldrar har kämpat sig upp på egen hand. Vi kom hit utan ett öre, utan något mer än kläderna vi bar på, och nu har vi allt och mycket mer - men det är fan ingen svensk som har räckt oss det på något silverfat! Det har dom fått slita till själva, och vadå, man ska skriva ett tackbrev till dom som anställde min mamma bara för att hon är invandrare och för att dom lika gärna hade kunnat anställa en svensk..? Jag behöver väl inte vara tacksam för något sådant när det egentligen är deras skyldighet att anställa den med bäst kompetens och inte den som är svensk. Så nej, kapa snacket "var tacksam mot svenskar" - för som sagt, bortsett från enskilda individer (njima svaka cast), har ingen svensk gjort någonting för mig eller min familj, allt vi har gjort, har vi uppnått själva.

2009-05-20 @ 09:54:15
URL: http://nidaa.blogg.se/
Postat av: Adisa

Nida: precis! kunde inte sagt det bättre själv.

tacksam borde man vara för att dom öppnade sina armar och tog emot oss och gav oss tryggheten vi behövde i början. men allt annat har vi oss själva och Gud att tacka för.

2009-05-20 @ 16:34:19
URL: http://adisa.blogg.se/
Postat av: Ida

Nida: Jag håller med till en del av vad du skriver, som Adisa säger bör vi vara tacksamma för att Sverige öppnade sina armar och tog emot oss, gav oss boende och skydd och uppehållstillstånd när vi behövde det som mest. Vi bör även vara tacksamma för att det svenska systemet tillät våra föräldrar lära sig språket snabbt i skola och integrera sig i samhället. Självklart har vi och våra föräldrar kämpat, men det är ju samhället som gett oss de förutsättningarna! Det är ju det svenska folket som röstat fram en regering som tror på lika rättigheter för alla som kommer hit!



Som du säger Nida, kom vi hit utan ett öre, vi fick ju pengar av den svenska staten! Och visst är det ingen enskild svensk som räckte ut sin hand, men alla svenskar gjorde ju det genom att vara skattebetalare! Vi hade samma rättigheter och skyldigheter som svenskar, till och med innan vi fick svenskt pass. Vi går i en avgiftsfri skola, tänk om våra föräldrar hade kommit hit utan ett öre i fickan och skolan var avgiftsbelagd?



Jag håller med dig om att vi ska vara tacksamma till Gud och ingen annan för att vi har det så bra idag, men samtidigt tycker jag att det är fel att säga "ingen svensk har gjort något för mig" för det är inte sant.

2009-05-20 @ 21:07:39
URL: http://starlys.blogg.se/
Postat av: nida

Jag har inte sagt någonstans att ingen svensk har gjort något för mig. Tvärtom skrev jag att enskilda svenskar HAR gjort något för mig. Jag skrev att det vi har UPPNÅTT, det har vi uppnått alldeles själva. Möblerna och pengarna som svenska staten lånade oss när vi kom hit är väl ändå något mänskligt, en skyldighet? Det var inget startkapital i ett aktiebolag om man säger så, så att det var någonting som sedan pushade oss att få det vi har idag. Många, inte bara invandrare utan även svenssons, tar vad staten ger, lutar sig tillbaka och orkar inte göra så mycket mer. Men mina föräldrar kämpade sig upp på egen hand. Återigen, enskilda svenskar som har räckt dom hjälp - creds, men jag hatar att gå runt och höra att vi ska vara alla svenskar tacksamma (HELL NO att dom har fått oss dit vi är idag!), när dom flesta av dom som egentligen säger så, hellre hade skickat mig tillbaka till hemlandet än HJÄLPT mig. Det är otroligt svårt att komma hit och få det livet man vill, man pratar hela tiden om Sveriges gästfrihet, men var finns svenskarnas gästfrihet? Är det gästfrihet med naziorgnisationer? Jag vet vad en öppen dörr betyder när man är på flykt och jag värdesätter det. Så, okej, Sverige har ett socialt skyddsnät som hjälper flyktingar att komma igång och försöka sig till ett nytt liv. Men hur gästfria är svenska folket? Nja. Och egentligen är det väl självklart att man ska hjälpa de som har det svårt, det är humanistiskt. Jag ser sverige som ett demokratiskt samhälle och ett land fullt av möjligheter och just därför ser jag det som en självklarhet att släppa in flyktingar och erbjuda hjälp.



Som du skrev, samhället ger oss förutsättningarna men det är vi själva som ska kämpa oss uppåt. UTAN samhällets hjälp, UTAN din granne Svens hjälp. Jag känner mig inte skyldig att vara tacksam gentemot hela Sverige och dess befolkning bara för att min familj har lyckats bra här. Vi har troligtvis ändå fått slita för det 100 gånger mer än en svensson-familj.

2009-05-20 @ 23:33:42
URL: http://nidaa.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag anser det inte vara en skyldighet att låna flyktingar pengar, det är generositet, de pengarna hade staten lika väl kunnat välja att spendera på annat håll. Det är heller inte i dagens värld en skyldighet att släppa in flyktingar, trots att det egentligen borde vara det. Sverige har alltid varit det land i Europa som släppt in flest och låtit flest få uppehållstillstånd, om vi jämför med tex Tyskland som skickade tillbaka alla bosnier. Sverige har tagit sig an fler irakiska flyktingar än hela USA, så då kan vi inte tala om skyldigheter. Och ALLA länder har nazistorganisationer och främlingsfientliga partier, ALLA.



Såklart har vi uppnått allt själva, vi kämpar själva, och får säkert slita som du säger mer än svenskar. Men vi fick en grym start i det här landet tack vare det svenska skyddsnätet, något svenska befolkningen röstat fram. Det är jag tacksam för. Jag tycker inte vi ska vara alla svenskar tacksamma, men vi ska heller inte vara otacksamma. Är det något land som har gästfrihet så är det Sverige, vi har religionsfrihet, vi bygger moskéer runt om i hela landet, vi har en stor moské mitt i Stockholm city och ALLA som kommer hit har samma förutsättningar för att bli något. Det kallar jag gästfrihet. Främlingsfientlighet finns överallt! Jag undrar verkligen hur gästfritt Bosnien skulle vara ifall det kom människor på flykt? Med tanke på hur zigenarna lever i landet, men det är en annan diskussion.



Hur som helst har jag en förståelse för det du säger Nida och håller med till stor del, dock inte 100% och därför är det bra att diskutera. Inget illa mot dig, så hoppas du inte missförstår mig.

2009-05-21 @ 08:29:22
URL: http://starlys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0