Utmaning

Jag blev utmanad av Anela för ett tag sen. Tänkte ta tag i det nu när jag ändå inte har något bättre för mig. Ganska kul grej faktiskt.

regler:
* länka den som utmanat dig och sätt in dessa regler på din blogg.
* berätta 7 saker om dig själv, både alldagliga och knäppa.
* utmana 7 st i slutet av inlägget genom att nämna deras namn och länka till dem.
* låt dem få veta att de har blivit utmanade genom att lämna en kommentar i deras blogg. 

1. Jag har tvångstankar.
Och varje gång tänker jag "om jag inte gör detta kommer jag dö". Det kan vara allt möjligt jag gör. Tex, jag låser dörren när jag ska ut och jag är väl medveten om att jag gör det, men när jag går ner för trappan blir jag tvungen att springa upp och låsa upp dörren igen, öppna den och sedan låsa igen. Ett annat exempel: om jag typ ska ta fram ett glas för att tex dricka vatten så står jag och stirrar på alla glasen på hyllan och känner efter vilket glas som är "rätt" innan jag tar det. Ofta händer det att när jag tar fram glaset, stänger skåpet och håller det i handen att jag känner "jag skulle ha tagit det glaset till vänster". Ja, då lämnar jag tillbaka glaset jag håller i och tar den andra. Haha. JOBBIGT VA?

2. Jag är skiträdd för stora saker. Och då kan det vara allt från byggnader till flaggstångar till båtar. Jag vet inte vad som händer med mig, men varje gång jag går förbi en stor byggnad blir jag livrädd för jag känner mig så liten och den ser skrämmande ut. Jag minns när jag var i Malmö någon gång förra året och skulle ta bussen till ett område jag aldrig varit i. Självklart hoppade jag på fel buss och denna bussens slutstation var vid en hamn. Detta insåg inte jag förrän jag steg av bussen och bussen körde iväg. I den sekunden bussen körde iväg får jag syn på en gigantisk färga ca 50 meter från mig. Jag blev så jävla rädd att jag började skaka och fick näsblod och sprang därifrån så fort jag kunde och kvinnan som var den enda som gick av bussen med mig stirrade helt panikslagen på mig haha. Eller en annan sak, när jag bodde i Lund för ett par år sedan tog jag alltid värsta omvägen när jag skulle hem till min syster. Anledningen var att på vägen till henne ligger det stora Victoriastadion i Lund och den är gigantisk! Därför gick jag värsta omvägen för att ta mig till henne för att slippa gå förbi den.

3. Jag hade stora problem efter kriget. Jag var endast 7 år gammal när jag kom till Sverige efter att ha varit med om en massa hemskheter under ett helt år. Som 7-åring förstår man inte att man kommit till ett land där det inte är krig och att man äntligen är i säkerhet. Jag tappade talförmågan mina första två veckor i Sverige. Jag sa inte ett ljud och fick kommunicera med familjen via kroppsspråk och lappar. Under den kommande månaden rasade jag drastiskt ner i vikt och hade mardrömmar VARJE natt. Som tur var började jag själv prata efter en tid, då jag insåg och blev övertygad om att i Sverige är det inget krig och ingen kan någonsin skada mig eller min familj framför ögonen på mig. Mina första ord efter att jag började prata igen var "Mamma, snälla får jag gå ut och leka? SNÄLLA!". (Under kriget var det just denna fråga jag ställde till min mamma jämt, då det var osäkert för oss att gå ut, då serberna gick runt och dödade allt och alla de såg och vi fick endast leka på baksidan av gården med våra kompisar i grannskapet.) Mamma tittade på mig med tårar rinnandes nerför kinderna och kramade om mig och sa "Älskling, du får gå ut och leka hur länge du vill, ingen kommer göra dig illa mer". Den dagen var jag ute i 8 timmar. Den dagen var den bästa dagen i mitt liv.

4. Jag har världens värsta morgonhumör utan att överdriva. Jag är på så jävla dåligt humör att jag har lust att döda alla som försöker prata med mig på morgonen. Då snäser jag bara åt dom eller håller käften och ignorerar dom. Som tur är håller det inte länge. Ge mig mitt kaffe och en cigg så kan vi prata, typ.

5. Jag hatar guld. Hata är ett starkt ord, men när det gäller guld så är det verkligen den rätta beskrivningen. Guld för mig känns så ciganski. Ja, jag vet att det egentligen inte är det, men jag känner så. Det enda jag äger i guld är ett halsband som jag fick av min mamma på min 18-års dag. Det är en liten bricka i guld där det på baksidan står "Adisi od mame 26.01.2003". Och den älskar jag, men bara för att den betyder så mycket för mig.

6. Jag äter inte görnsaker. Och då menar jag inga grönsaker alls. Har aldrig gjort det i hela mitt liv. Absolut ingenting. Okej lök är det enda. Allt annat som går under benämningen "grönsaker" går bort.

7. Jag har sjukt bra sifferminne. Nästan så det är läskigt. Jag kan komma ihåg ett telefonnummer utan problem. Detsamma gäller födelsedagar. Säger du en gång när du fyller år kommer jag komma ihåg det så länge jag lever liksom. Jag kan tex rabbla upp när alla i min mellanstadieklass fyller år. Sjukt va?

Fan så långt detta blev. Cred till er alla som orkat ta sig igenom hela inlägget. Men nu vet ni iaf lite mer om mig.

Kommentarer
Postat av: Nadina

Du är inte ensam om det där med tvångstankar, hahaha :D

2008-11-26 @ 15:45:33
URL: http://citronze.blogg.se/
Postat av: adlen

snacka om att ha ett bra minne hörru! =) ja kom från föreläsningen nyss, har inte den blekaste aningen om vad hon sa, haha!



titta du på OTH?! jag dööööööööööör om de tar uppehåll till dec nu, blir galen då! det är så mkt nu, de borde göra en film av varje säsong istället så man kunde se det som en film!!

2008-11-26 @ 16:13:52
URL: http://adlen.blogg.se/
Postat av: vesna

Oj va jobbigt med tvångstankar.. =( lessen de me kriget :( va jobbigt..

2008-11-26 @ 21:14:38
URL: http://sanjavesna.blogg.se/
Postat av: medi

hahahha jag vet! Men det är sant..varje söndag tror jag jag använder onu rijecenicu, od sutra bantam.. najedem se ko konj på söndagen..ono som om jag aldrig mer kommer kunna äta och så nångång på måndagen skiter jag it. hahha mogla sam oprobati da pocnem onsdag eller nån dag! tack för tippset fan:P

2008-11-26 @ 21:42:19
URL: http://almedina.blogg.se/
Postat av: mirnesa

gud va intressant o läsa. blev rörd när jag läste om det där med kriget..jag va nog 5 år när jag kom till sverige o jag har knappt några minnen kvar alls faktiskt. Ingen rädsla ingenting kan ja komma ihåg. o det med grönsakerna..jag är likadan med frukt. men försöker iaf ta brustabletter el nått så ja inte ska ha vitaminbrist jämt :)

2008-11-26 @ 23:40:16
URL: http://fabthings.blogg.se/
Postat av: ena.

ajoj önskar att jag hade bra sifferminne, jag är hopplös. kommer knappt ihåg när mina närmaste fyller år, a tele nummer neznam ni jedan napamet, kan inte ens mitt eget mob nr :P



hehe håller med dej om det med guld :P

2008-11-27 @ 21:40:35
URL: http://lenciki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0