Jag är en girlfriend

Jag blev fadder åt en liten pojke i Nigeria för ca ett år sen. Varje månad skickar jag 200 kr till honom. Det är 200 kr som inte betyder något för mig, men som betyder allt för honom. Jag har vid flera tillfällen fått kort, brev och teckningar från honom. Och för ca ett halvår sen blev jag fadder ännu en gång, fast inte åt ett barn utan åt en kvinna. Fattiga kvinnor och flickor är några av världens mest utsatta. Jag är hennes s.k girlfriend. Genom att bli en girlfriend stödjer man kampen för att förbättra villkoren för just dem, man hjälper till att förändra verkligheten för miljoner kvinnor och flickor!

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, alla borde bli faddrar! Vad är 200 kr egentligen? Det är pengar du inte ens känner av när de drar det från lönen. Men tycker man att det är för mycket så kan man bli girlfriend åt en utsatt kvinna. Där ligger minimum beloppet på 50 kr i månaden! Man väljer alltså själv hur mycket man vill ge. Jag själv ger 100 kr och det är ingenting! Typ en fika på stan? Den kan jag leva utan en gång i månaden.

Idag fick jag mitt första brev av kvinnan jag är fadder till. En 53-årig kvinna i Nepal med en man, 6 barn och 2 barnbarn. Hennes familj tillhör den lägsta kasten och får därför flytta hela tiden just pga att de är landlösa. Kan ni tänka er hur det är att leva ett sådant liv? Kan ni tänka er hur mycket man kan förändra med 50,75,100 kr i månaden?

BLI FADDER IDAG!
www.actionaid.se

Kommentarer
Postat av: Mirnesa

vilket inspirerande inlägg! världen vore så mycket bättre om varje vuxen människa i i-länderna hade en fadder i ett u-land. Tänk så mycket det skulle göra!

2008-11-13 @ 00:51:50
URL: http://fabthings.blogg.se/
Postat av: emiRa

du är fan min förebild!

bara för det ska jag gå och bli girlfriend nu.

tack för en jääävligt bra blogg ::)

2008-11-13 @ 01:00:17
Postat av: broshan

Svaka ti cast syrran! Tänk om alla vore som du!

Pussss

2008-11-13 @ 08:18:24
Postat av: Anonym

jag läste att du skriver mycket om dim mamma varför ringer du inte till en spå gumma och frågar om din mamma jag tyckte att det kännndes mycket bättre när jag gjorde det. minmans pappa gick bort för två år sen och jag ringde härom dagen och frågade lite läskigt men hon viste allt varför han dog och ja det mesta som rör han. oh att han har det bra och kommer och hälsar på på nättrna. så kanske du också kommer tycka att det känns skönt när dom bärettar lite. ta hand om dig kram

2008-11-13 @ 10:01:08
Postat av: Alma

Jag har också fadderbarn + girlfriend som sagt sta je 300 kr känns inte ens av på kontot al pomognes nekome som behöver det, sevap liksom :)

2008-11-13 @ 10:08:08
URL: http://balkanbloggen.blogg.se/
Postat av: A D I S A

emira: tack vad söt du är!:)



broshan: jaa, tänk! :D



anonym: njaa jag vet inte . spågummor och sånt är inte riktigt min grej. jag är emot sånt. jag behöver ingen spåkvinna för att veta att min mamma alltid är med mig, det vet jag redan :). men kul för dom känner att det hjälper en =) kram



Alma: jaa precis.!! :)

2008-11-13 @ 13:57:37
URL: http://adisa.blogg.se/
Postat av: Ninna

Hur kan man nånsin vara säker på att ens pengar hamnar där det är tänkt, i rätta händer?

Även om du får brev, det kan vara skrivet av någon annan? lr hur.

Tanken från början med dessa organisationer är fina, men knappast att det vi ger kommer till någon nytta. 2/3 delar av allt rosa bandet samlar in för cancerforskning går i deras händer, inte till själva forskningen. Hur fint är det ?

Folk och framförallt organisationer är svåra att lita på. Idag är pengar o makt allt som betyder nåt. Du kommer ingenstanns med att vara snäll. Folk utnyttjar på bästa möjliga sätt.

Det är den riktiga världen. Och den suger

även om det är gulligt att du är fadder o ''girlfriend''.. Hur kan du vara säker på att dina pengar hamnar i rätt händer..

2008-11-13 @ 16:33:48
Postat av: Anonym

Hur kan man nånsin vara säker på att ens pengar hamnar där det är tänkt, i rätta händer?

Även om du får brev, det kan vara skrivet av någon annan? lr hur.

Tanken från början med dessa organisationer är fina, men knappast att det vi ger kommer till någon nytta. 2/3 delar av allt rosa bandet samlar in för cancerforskning går i deras händer, inte till själva forskningen. Hur fint är det ?

Folk och framförallt organisationer är svåra att lita på. Idag är pengar o makt allt som betyder nåt. Du kommer ingenstanns med att vara snäll. Folk utnyttjar på bästa möjliga sätt.

Det är den riktiga världen. Och den suger

även om det är gulligt att du är fadder o ''girlfriend''.. Hur kan du vara säker på att dina pengar hamnar i rätt händer..

2008-11-13 @ 16:34:46
Postat av: A D I S A

Ninna: Jag håller med dig till 100%. Därför är det viktigt att kolla upp vilken organisation man ska vända sig till om man vill bli fadder. efter att ha kollat upp flera organisationer valde jag Actionaid då de vkerar vara den bästa. av de 200 kr jag skickar varje månad går endast 20 kr till organisationen, för att de ska kunna hålla den igång. jag tror inte det är någon annan som tar så lite. och var 3:e månad får man en utförlig rapport på vad mina pengar gått till samt kvitto på det. jag kan också när som helst ringa och kontrollera det, att pengarna har hamnat hos mitt fadderbarn och ingen annanstans. så kvitto på det finns.



men jag förstår att du tänker så, för det finns många sådana som försöker lura en. eller som tar alla pengarna och ger endast en bråkdel till själva barnet. det är synd att det är så. därför bör man som sagt vara noga med vem man vänder sig till.

2008-11-13 @ 17:03:07
URL: http://adisa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Efter flera nogranna undersökningar är det är bevisat att när det gäller Action Aid och Röda Korset så går A L L A pengarna till de behövande.

2008-11-13 @ 20:52:14
Postat av: amela

Du är så godhjärtad, vackert:D Ovaj du skrev da ces na koncert i växjö kad Hari bude, hur är salen? Har inte varit där....

2008-11-13 @ 21:27:30
Postat av: A D I S A

Anonym: ojdå där ser man. jag tyckte jag läste innan att det var endast 20 kr de behöll själva. men det var väldigt väldigt längesedan så det måste de ha ändrat. det är ju ännu bättre då ju :)



Amela: yees idem na koncert. sta ja znam, sala nije losa. tu je i halid beslic bio u istoj sali sad kad je bio u aprilu. så den är inte alls dålig. lagom stor med stor balkong så man slipper gå ner på bottenvåning hela tiden om man vill ut. :)

2008-11-13 @ 23:31:53
URL: http://adisa.blogg.se/
Postat av: Anonym

vilken vacker människa du är. när ja är färdigutbildad ska ja engegera mig ännu mer! har fått två underbara bilder av min son från kina iaf =)

2008-11-14 @ 12:07:13
Postat av: adlen

de va ja som skrev nyss =)

2008-11-14 @ 12:07:38
URL: http://adlen.blogg.se/
Postat av: V

Jag fick också bilden på just den gamla damen, så det är nog en bild och ett brev som skickas ut generellt. Jag gick med i girlfriend främst för att jag vill stödja kvinnorna i Kongo...

2008-12-22 @ 18:33:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0