Säg att du älskar mig

Jag har nu precis kollat på den svenska filmen "Säg att du älskar mig" som säkert många har sett och dom som inte sett den borde se den snarast möjligt!

För er som inte vet så handlar filmen om Fatou, en 15-årig tjej som så många andra tjejer i hennes ålder söker bekräftelse och uppmärksamhet från det andra könet. Och det som börjar som en lek bryter ut i en grov våldtäkt, utförd av hennes två klasskompisar. Våldtäkten sätter hela Fatous vardag i gungning. Ryktena sprids, blickarna klänger, vännerna sviker, och föräldrarna missförstår.

Jag grät när jag såg filmen. Inte minst för att den var så verklighetstrogen men också för att den beskrev rätt väl hur en våldtagen tjej kan tänka, handla och säga efter att ha blivit utsatt för ett sådant brott.

När jag väl skriver om just våldtäkt vill jag bara få ur mig min frustration över att många ungodmar i Sverige anser att en kvinna som våldtagits får skylla sig själv om hon antingen varit utmanande klädd, hånglat eller flörtat med mannen, inte gör motstånd eller skriker eller följt med mannen hem.

Jag bir så förbannad på detta! Är det inte dags att lära dessa ungdomar inte vett för en gångs skull?
För det första behöver de veta vad en våldtäkt är. Det är ingen sexuell akt, det är ett övergrepp. Och det är alltid fel oavsett hur det ser ut, vem som drabbas eller vem som gör det.
För det andra - skulle dessa ungdomar anse att en person som går med plånboken full får skylla sig själv om han blir rånad? Skulle en bög få skylla sig själv om han blir påhoppad för sin läggning? Om svaret på dessa frågor är nej - varför ska då tjejer/kvinnor få skylla sig själva om de blir våldtagna?

Så klå in kunskaper i kidsen eller låt de se filmen "Säg att du älskar mig!".
Och skyll ALDRIG på offret för en våldtäkt. Om man inte ändrar åsikt om det, då ska man brännmärkas enligt min åsikt!


Kommentarer
Postat av: aida

så sant så!

2008-05-13 @ 23:19:30
URL: http://dendaraida.blogg.se
Postat av: Almir

cao sta mai

fina stranica nema sta

e trazim novi album od zabranjenog pusenja da nemas gdje da mogu nabrzinu skinuti caosssss

2008-05-14 @ 11:18:25
Postat av: A D I S A

Almir: hvala...
hmm mislis na album od 2007 godine "Hodi da ti ciko nesto da"? taj mozes skinuti sa www.yugorock.com

2008-05-14 @ 12:43:35
URL: http://adisa.blogg.se
Postat av: Lily [ L i n d a . B l o m ]

Svar: TACK sötnos!

2008-05-14 @ 12:47:12
URL: http://lindaslya.blogg.se
Postat av: Emcii

Så sant! Det handlar inte änns om sexet i sig utan att förövaren är så sjuk att han hade gripit sig på vem som helst! Om man så hade en sopsäck på sig. Så det är aldrig offrets fel!

2008-05-14 @ 23:15:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0