Pizzabagare programmet

Har just nu vräkt i mig ris & kycklinggryta med curry. Fan vad det är gott. Skulle kunna livnära mig på det i all evighet. Jag tittade samtidigt på ett program om invandrarpolitik. Det pratades mest om invandrarnas jobb: Invandrare kan inte, (de flesta iaf), oavsett vilken utbildning och erfarenhet de har, få några bra jobb här i Sverige. De är mer eller mindre, på grund av delvis rasistiska orsaker, hänvisade till att bli pizzabagare, städare, taxichaufförer eller liknande yrken.

Så, om nu invandrarna måste hålla till godo med dessa jobb, varför då låta dem gå skola, läsa på universitet och lära sig svenska? Varför lära dem en massa som de "ändå inte kommer att ha nytta av"?
Varför inte bara införa en speciell invandrarskola där invandrarna får välja om de vill bli pizzabagare, städare eller taxichaufförer och sedan bara fokusera utbildningen på detta? För om de nu ska bli pizzabagare, varför då inte se till att de blir riktigt, riktigt bra pizzabagare? :) Eller hur?

Kommentarer
Postat av: agisa

på denna hemsidan:

http://www-old.cs.st-andrews.ac.uk/~morph/Transformer/



:D

2008-05-30 @ 16:32:18
URL: http://aggisa.blogg.se/
Postat av: adisa

Titta jag har en blogg så du numera kan börja börja mig! Du borde läsa min uppsats, ska länka till dig när det kommit upp på internet. fast det är ju så att man är många gånger diskriminerande å ser ner på folk som avviker utan att själv veta om det! så dte är väl inte att staten vill exkludera det bara blir så många gånger.

2008-05-30 @ 17:46:55
URL: http://adisaiberlin.blogg.se/
Postat av: Marina

jebo te pa ti nekad napises i nesto pametno ovde hehehhe ......en stolt Städerska. hehehe

2008-05-30 @ 18:38:21
Postat av: bli en stolt blatte

plugga på universitet, ta examen och bli en rik blatte i stället för pizzabagare eller städerska!

Why go for less when you can have more $$$=)

2008-05-30 @ 19:59:34
Postat av: A D I S A

bli en stolt blatte: det är just det jag menar. tyvärr kommer många inte långt även med sin examen. det är just det som e problemet många gånger.

2008-05-30 @ 20:15:17
URL: http://adisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0