Behåll Sverige blandat!

Sitter och googlar lite och av någon slump kom jag in på en debattsida om invandrare i Sverige. Och därför vill jag bara säga en sak till dom som har fördomar mot invandrare.

Jag är så trött på allt snack om att det är invandrare som stör och ställer till i samhället och att vi bara blir fler och fler. Visst, visserligen blir vi fler men det finns ju ett skäl! Krig och fattogdom har vi att skylla på. Tror ni att vi själva valt att bo i Sverige? Att vi själva ville lämna våra hem och fly? Att vi inte drömmer om att en dag kunna återvända till det som en gång varit? Krigen i många länder må vara över, men livssituationen i de flesta är långt ifrån bra. Tänk själva: Om det är krig i ditt land, och du hade chansen att bo i ett annat land där det inte var krig, skulle du inte ta den chansen? 

Och all skitsnack om att invandrare inte vill jobba och lever på socialbidrag? Men herregud, klart att vi vill jobba men vi har ju inget val än att leva på socialbidrag när de flesta anställer hellre en "Bengt" än en "Mohammed".
Jag själv kommer från en högutbildad familj, där de i Bosnien är högt respekterade, men vad får dom göra här? Jo, torka gamlingars arslen och jobba på fabrik. Varför? För det är dom ända jobben vi invandrare kan få!
Men visste ni att 35% av alla som får socialbidrag faktiskt är svenskar?

Och för att inte tala om varför invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken...Jag tror, eller snarare jag vet, att ungdomarna växer upp med hopplösheten omkring sig. De ser föräldrar som aldrig får jobb eller kanske inte ens kommer in på en kurs för att lära sig bättre svenska. "Är det då någon idé att anstränga sig? Att plugga och få bra betyg när jag ändå inte får något jobb!", tänker dom.
Invandrarna tillhör också oftare underklassen. Och sedan urminnes tider är det underklassen som begår flest brott. Men svenskar som lever i Sverige under samma förhållanden som invandrare har precis lika allvarliga problem!
Siffrorna för den delen behöver inte ens betyda att invandrare faktiskt begår fler brott än andra svenskar, utan att de diskrimineras i rättssystemet: de anmäls, upptäcks och misstänks oftare. De utreds noggrannare, häktas oftare och längre, fälls oftare och döms hårdare samt behandlas sämre inom kriminalvården.

För att förhindra främlingsfientlighet tror jag att man även måste börja tidigt i skolan. Att informera om olika kulturer, folkslag och rasism redan på lågstadiet. Nu för tiden sker denna undervisning oftast på senare tiden ...

Jag kom inte till Sverige för att bli svensk. Utan jag kom till Sverige för att fortsätta vara bosnier.

Fan vad långt inlägget blev gaaah! Det var inte meningen haha. Men det är svårt att sluta skriva om något som jag verkligen blir riktigt förbannad över och jag skulle kunna fortsätta skriva om detta i evigheter.

Kommentarer
Postat av: Adela

fan bruden det är sååå sant det du skriver!!
va bra du skriver! + jättebra blogg!

2007-05-12 @ 11:31:05
Postat av: beisa

ja sam dosla u svedsku da budem svensk..:P hehehe,, Nee jag håller med dej.. de roliga är med invandrarfientlig politik är att ena studen säger dom.. inavandrare jobbar inte dom lever på social bidrag, andra studen, invandrare tar våra jobb.. man bara wtf bestämm er..

2007-05-12 @ 11:57:22
URL: http://farwell.blogg.se
Postat av: Adisa

Adela: hvalaa :)

Beisa: hahah ja men det är precis så det är...!! ali kako god da okrenes nevaljamo u njihovim ocima haha

2007-05-12 @ 12:23:27
URL: http://adisa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0